Uutiset Janne Hakkarainen

44: Edustajistovaalit 1.-7.11. / Student Council Elections 1.-7.11.

Luet viikoittain ilmestyvää OYY:n viikkokirjettä. Jos haluat oman viestisi viikkokirjeeseen, lähetä se (mieluiten suomeksi ja englanniksi) kuluvan viikon torstaihin klo 15 mennessä osoitteeseen viikkokirje@nulloyy.fi. Ei liitetiedostoja.

You’re reading the weekly OYY newsletter. If you wish to have your own message in the next newsletter, please send it to viikkokirje@nulloyy.fi by 3 p.m. this Thursday. No attachment files.

1. Edustajistovaalit 1.-7.11. / Student Council Elections 1.-7.11.
2. Be the Change – hae hallinnon opiskelijaedustajaksi 16.11.2017 mennessä! Be the Change – apply for student representative positions by Nov 16th!
3. Ehdota Jäätävän hyvää opettajaa! We are a looking for a coolest teacher ever!
4. Ympäristöjaosto kokoontuu 31-10. klo 14 Tellus Chill – tilassa
5. Haastava kaamos – info- ja keskustelutilaisuus ti 31.10. / Fighting winter depression on Tue 31.10.
6. Täydennyshaku Kontinkankaan Tellus-tilatyöryhmään!
7. Rattoradio rekrytoi! Rattoradio is recruiting!
8. Festival of Cultures / Kulttuurifestivaali

Edustajistovaalit 1.-7.11. / Student Council Elections 1.-7.11.

Keskiviikkona saa äänestää!

Oulun yliopiston ylioppilaskunta (OYY) järjestää edustajistovaalit 1.-7.11. Vaalit järjestetään pelkästään sähköisenä äänestyksenä. Vaaleissa valitaan 37 edustajaa ja heidän varajäsenensä kahdeksi vuodeksi edustajistoon, joka on ylioppilaskunnan ylin päättävä toimielin.

Ylioppilaskunnan edustajisto linjaa esimerkiksi ylioppilaskunnan jäsenmaksun suuruudesta ja siitä, miten rahat käytetään. Sopivaa ehdokasta voi etsiä esimerkiksi OYY:n edustajistovaalikoneen avulla.

Äänestää voi osoitteessa http://vaalit.oyy.fi. Ennakkoäänestys alkaa keskiviikkona 1.11.2017 klo 9.00 ja loppuu maanantaina 6.11. klo 16.00. Varsinainen äänestys alkaa 7.11.2017 klo 9.00 ja loppuu klo 16.00.

Ehdokasyhdistelmä löytyy täältä: http://www.oyy.fi/oyy/edustajisto-aanesi-ylioppilaskunnassa/edustajistovaaliehdokkaat/

Ehdokkaat vaalikoneesta: https://apps.myzef.com/resources/syl/j6l8rm/index.html

You can vote on Wednesday!

Do you know where your student union fee goes? Who decides about it? Now you have  a great opportunity to get to decide about this things, because the student council elections is held again between the 1st and the 7th of November!

You can vote at http://vaalit.oyy.fi. The advance voting begins on Wednesday 1.11. at 9am and it ends on Monday 6.11. at 4pm. On the election day 7.11. the electronic voting is open between 9am and 4pm.

List of candidates: http://www.oyy.fi/en/oyy/the-representative-council/candidates-running-for-the-student-council-2017/

Voting aid application: https://apps.myzef.com/resources/syl/j6l8rm/index.html

2. Be the Change – hae hallinnon opiskelijaedustajaksi 16.11.2017 mennessä! Be the Change – apply for student representative positions by Nov 16th!

Teemme kaikki yhdessä Oulun yliopiston tulevaisuutta. Osallistumalla voit vaikuttaa siihen, millaiset oppimisen olosuhteet ja mahdollisuudet sinulla ja opiskelukavereillasi on.” – koulutusrehtori Helka-Liisa Hentilä

Oulun yliopiston ylioppilaskunta hakee aktiivisia ja motivoituneita hallinnon opiskelijaedustajia eli tuttavallisemmin hallopedeja yliopistokollegioon, koulutusneuvostoon,  koulutuksen johtoryhmään, tutkintolautakuntaan, opettajankoulutuksen johtoryhmään, TOPIK:n koulutustoimikuntaan sekä tiedekuntien johtoryhmiin, tiedekuntahallituksiin ja  koulutustoimikuntiin.

Kaikkien haussa olevien toimipaikkojen kausi alkaa 1.1.2018 ja päättyy 31.12.2019. Haku avoinna oleviin paikkoihin päättyy 16.11.2017

Hakeminen tapahtuu osoitteessa halloped.fi.

Tsekkaa kaikki hakukuulutukset, hae tai vähintään kannusta kaveriasi hakemaan!

http://www.oyy.fi/be-the-change-hae-hallinnon-opiskelijaedustajaksi-16-11-2017-mennessa/

The Student Union in the University of Oulu is seeking active and motivated student representatives, more commonly known as hallopeds, for the University Collegium, the Education Council, the Education Management Group, the Board of Examiners, the Teacher Training Management Group, the Teaching Development Group of the Oulu Extension School, and for the Faculty Management Groups, the Faculty Boards, and the Faculty Education Committees.

The terms for all positions start on 1/1/2018 and end on 31/12/2019. The application period for these positions ends on November 16th.

The application process will take place on halloped.fi

Check out the call, apply or at least encourage your friends to apply!

http://www.oyy.fi/en/be-the-change-apply-for-student-representative-positions/

3. Ehdota Jäätävän hyvää opettajaa! We are a looking for a coolest teacher ever!

Oulun yliopiston ylioppilaskunta (OYY) etsii Jäätävän hyvää opettajaa vuodelle 2017. Jäätävän hyväksi opettajaksi voi ehdottaa millä tahansa koulutusalalla toimivaa yliopisto-opettajaa. Jäätävän hyvä opettaja on motivoitunut kehittämään omaa työtään ja hänellä on hyvät pedagogiset taidot. Tänä vuonna etsinnässä on opettaja, joka toimii myös omaopettajana.

Hän toimii tutkimuksen ja/tai opetuksen lomassa äärettömän tärkeässä roolissa sitouttaessaan opiskelijoita opintoihin ja yliopistoyhteisöön toimintaan. Tiedätkö sinä Jäätävän hyvän opettajan? Oheisella hakemuksella voit ilmiantaa hänet. Hakuaikaa on 31.12.2017 asti.

Etsinnässä on Jäätävän hyvä opettaja, joka

* on innostava ja kannustava opettaja
* on helposti lähestyttävä ja hyvä kuuntelija
* toimii opiskelijoiden lähiohjaajana opiskeluun ja opintojen sisällöllisiin kysymyksiin liittyvissä kysymyksissä
* seuraa opiskelijoiden opintojen etenemistä
* tarjoaa tukea ja neuvontaa opintojen solmukohdissa
* auttaa opiskelijaa löytämään omat vahvuutensa ja ammatillisen identiteettinsä

Ehdokkuudesta on huomaavaista kertoa myös ehdokkaalle itselleen. Valitulle henkilölle ilmoitetaan valinnasta tammikuun aikana ja valinta julistetaan OYY:n vuosijuhlaviikolla helmikuussa. OYY on valinnut ensimmäisen Jäätävän hyvän opettajan vuonna 2016. Valinta tehdään vuosittain eri kriteerejä painottaen.

Tee esitys oheisella lomakkeella: https://goo.gl/forms/cMCLYUSqn3DVNySz1

The Student Union of University of Oulu (OYY) is seeking for The Coolest Teacher Ever 2017. You can suggest a teacher from any field of study. The Coolest Teacher Ever is a person who is motivated in developing his/her work and has good pedagogical skills.

In the year 2017 we are looking for a teacher who works as a designated personal tutor teacher appointed by the faculty. The teacher gives you guidance with your studies and helps you to integrate within the university community. Do you know The Coolest Teacher Ever? You can leave the application here. The search is open until the end of year 2017.

We are looking for The Coolest Teacher Ever who

* is an enthusiastic and supportive teacher
* is approachable and a good listener
* works as a personal tutor teacher
*introduces you to your field of studies, occupational issues and important questions in working life
* gives guidance and advice
* follows student’s academic progress in studies

It is considerate to tell about the nomination also to the teacher. The chosen teacher will be informed in January and The Coolest Teacher Ever will be announced on OYY’s anniversary week in February. The Student Union has nominated first Coolest Teacher Ever in 2016. The nomination is done annually by different criteria.

Do your suggestion here:

https://goo.gl/forms/cMCLYUSqn3DVNySz1

4. Ympäristöjaosto kokoontuu 31-10. klo 14 Tellus Chill – tilassa

Ympäristöjaoston lokakuun kokous pidetään 31.10. klo 12 Telluksen Chill – tilassa. Tervetuloa!

Lisätietoja: Ympäristöjaoston puheenjohtaja Karoliina Markuksela, karoliina.markuksela@student.oulu.fi

5. Haastava kaamos – info- ja keskustelutilaisuus ti 31.10. / Fighting winter depression on Tue 31.10.

Painaako pimeys? Väsyttääkö valon vähyys? YTHS:n asiantuntijat antavat selviytymisvinkkejä syksyn pimeyteen teemal­la kaamos, valo ja liikunta. Tule tiistaina 31.10. klo 16 kuuntelemaan ja keskustelemaan Tellus Stagelle.

Employees from FSHS are telling how to fight against winter depression with light and exercise in Tellus Stage on Tuesday 31th of October at 16. Come to listen and discuss!

6. Täydennyshaku Kontinkankaan Tellus-tilatyöryhmään!

Haluatko vaikuttaa millaisissa tiloissa Kontinkankaalla opiskellaan? Haluaisitko olla mukana suunnittelemassa ja viestimässä muutoksista muille opiskelijoille, ylioppilaskunnalle ja tiedekuntasi ainejärjestöille? Nyt pääset vaikuttamaan hakemalla Kontinkankaan Tellus-hankkeen työryhmän opiskelijavarajäseneksi.

Tsekkaa koko hakukuulutus ja hae osoitteessa halloped.fi!

7. Rattoradio rekrytoi! Rattoradio is recruiting!

Avoimet hakemukset tulee toimittaa osoitteeseen puheenjohtaja(@)rattoradio.fi 30.11. mennessä. Jokainen pesti alkaa heti toimihenkilövalinnan jälkeen ja kestää kesän 2018 loppuun. Valinnoissa painotetaan niin aiempaa tietämystä ja kokemusta, kuin innokkuutta Rattoradion toimintaan; yhdessä tekemiseen ja uuden oppimiseen. Lisätietoja pesteistä saa kysymällä hallitukselta.

Pestikuvaukset:

PÄÄTOIMITTAJA

Päätoimittaja vastaa kevään 2018 Rattoradion ohjelmasisällöstä sekä muusta toimituksesta. Rattoradio on auki noin viikon ajan ennen vappua ympäri vuorokauden. Päätoimittaja kokoaa toimituksen kevään aikana, kouluttaa toimittajat sekä tuottajat, on vastuussa toimituksen sisällöllisestä ilmeestä sekä tukee toimittajien työtä suunnittelu- ja studiovaiheessa.

Päätoimittaja tekee tiivistä yhteistyötä hallituksen, koulutusvastaavien, markkinointivastaavan, tekniikkavastaavan sekä web- ja grafiikkavastaavien kanssa ja saa täyden tuen ja apua muilta toimijoilta. Pesti alkaa heti kun päätoimittaja on valittu, ja kestää kesän loppuun. Aktiivisin kausi sijoittuu helmi-huhtikuulle.

Päätoimittajalla tulee olla organisointikykyä sekä hyvät yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot. Katsomme eduksi tietämyksen toimittamisesta ja radiotoiminnasta, mutta tärkeintä on innokkuus toimia Rattoradiossa ja halu oppia taitavaksi päätoimittajaksi.

RADIOTOIMIKUNTA

Radiotoimikunta vastaa päätoimittajan johdolla kevään 2018 Rattoradion ohjelmasta ja toiminnasta. Toimikunta työskentelee tiiviisti päätoimittajan kanssa Rattoradion toiminnan suunnittelussa.

Toimikunta kokoontuu päätoimittajan johdolla ja mukana voi olla esimerkiksi levystö-, web-, mainosvastaavana, graafisena suunnittelijana, rankkurina, teknisenä assistenttina ja niin edelleen.

MARKKINOINTITIIMI

Kiinnostaako mistä radio saa rahaa? Tiedätkö yrityksiä, jotka haluavat mainostaa Rattoradiossa? Oletko markkinointihenkinen tai yleensä ihmisten kanssa joskus kommunikoinut ihminen? Kiinnostaako vain tulla auttelemaan radiotoiminnassa? Hetkesi on koittanut ja haluamme juuri Sinut tiimiimme!

Ensikin wapuksi tarvitsemme sponsoreita radiollemme, ja tätä varten myymme mainoksia. Mainosmyynnissä on siis kyse siitä, että kyselemme jo hyvissä ajoin ennen wappua tuntemiamme/oululaisia/jotenkin oulun wappuradioon mahdollisesti lähteviä yrityksiä ostaisiko nämä mainoksia radiosoittoon Rattoradiossa, mikä tarkoittaa sähköpostiviestien lähettämistä tai paikalla käymistä (esim. baareissa), Rattoradiosta kertomista ja sopimusten diilailua.

Tätä varten tarvitsemme mukaan kaikenlaisia tyyppejä sponssitiimiimme! Mukaan lähteäkseen ei tarvitse olla markkinoija tai tietää yhtään mitään myynnistä, vaan innostus riittää ja halu tuoda sweet monia radiotoiminnan mahdollistamiseen. Kaiken tarvittavan materiaalin saa radiolta ja tiimissä on tukea. Mainosmyynti tullaan ajoittamaan niin, että mainokset keretään käsikirjoittamaan ja nauhoittamaan hyvissä ajoin huhtikuun alussa, mainosten tekemiseen kerätään porukka lähempänä ajankohtana.

Tavoitteena on tehdä mainosmyynnistä helppoa ja hauskaa kaikille tiimiläisille! Joten älä epäröi, ja ilmoita itsesi markkinointivastaavallemme s-postiin vauhkonen.mari@nullgmail.com tai laita facebookissa viesti (Mari Vauhkonen) marraskuun loppuun mennessä, niin aletaan suunnittelemaan radion hukuttamista rahaan!

Open applications can be sent to puheenjohtaja(@)rattoradio.fi by 30th of November. Every task beings immediately after the selection and lasts until the end of summer 2018. We will appreciate earlier experience and knowledge, but also enthusiasm for Rattoradio activity, doing stuff together and learning new things. Please ask our board for more information.

EDITOR-IN-CHIEF

The Editor-in-chief is responsible for the spring 2018 Rattoradio’s program content and other editorial activities. Rattoradio airs for about a week before wappu, 24 hours a day. The Editor-in-chief will gather the radio crew during the spring, train the hosts and producers, is responsible for the quality and style of the radio content and helps the hosts during planning and studio work.

The Editor-in-Chief is in close cooperation with the board, our trainers in charge, marketers, technical manager and web/graphic designer and will be assisted by other members. The work begins immediately after selection and will last until the end of summer. The most active season will be around February – April.

The Editor-in-Chief should have organisational skills and excellent team work and communication skills. We appreciate knowledge and experience in editorial and radio work, but the most important quality is motivation and eagerness to work with Rattoradio and interest in becoming a skilled editor-in-chief.

RADIO COMMITTEE

Radio committee is responsible for assisting the Editor-in-Chief with the programme and activity of Rattoradio during spring 2018. The committee will work closely with the editor-in-chief when planning the spring season. Members of the committee can be, for example, in charge of our records, web design, advertisement, graphic design, technical assisting etc.

MARKETING TEAM

Are you interested in where the radio gets its money from? Do you know any businesses who would like to promote themselves through Rattoradio? Are you marketing oriented, or just a person who has in some way ever communicated with other people in the past? Or would you just like to help out in making our radio? Your time has come! Now that Rattoradio ry board has assembled and things are starting to roll, it’s a good time to talk about AD SALES. So next wappu we’ll need sponsors again to support the radio, and for this purpose we sell advertisements. Ad sales means that we ask around well before wappu from businesses that we know/are in Oulu/somehow might want to sponsor us to buy advertisements in Rattoradio, whichs means sending out emails, visiting businesses (bars etc), telling about Rattoradio and making the deals on contract forms.

For this we will need all sorts of people for our sponsorship team! To get on board you don’t have to be a professional marketer or know anything about selling anything, you need only enthusiasm and will to make some sweet money to make it possible to do our beloved radio. Radio has all the needed material and the team will support you in everything. The ad sales will be timed so that the advertisements can be scripted and recorded in no hurry in the beginning of April, and for the ad-making we’ll get a group nearer the date.

The goal is to make selling ads fun and easy for all in the team! So don’t hesitate, and sign up by sending a message to our marketing manager via email: vauhkonen.mari@nullgmail.com or through facebook (Mari Vauhkonen) by the end of November, and we’ll get to planning on how we’ll drown the radio in money!

Apply boldly! We can guarantee an amazing experience in Rattoradio, awesome opportunities, new friends and exhilarating activity!

8. Festival of Cultures / Kulttuurifestivaali

There are people of 87 different nationalities studying and working at our University now. On the 1st and 2nd of November, Tellus Innovation Arena will turn into the colourful and dynamic Festival environment to celebrate our diversity and make it visible for all.

The event will be on from 10:00 until 14:00 during both of the days.

The events in the Festival programme will include performances (including live music), country presentations, food tasting sessions, photo exhibitions, traditional clothes try-outs and much more.

This time around the Festival is organized as a part of Abipäivät (Abi Days), which means that in addition to our guests, students and University staff we’ll have thousands of high school students from Oulu and Oulu region on campus!

This is your chance to meet people from over 30 different countries and cultures at one place and meet some truly interesting people.

The event is possible thanks to our University’s very own students, who are coming out to tell you about their cultures on a voluntary basis.

All the events and happenings during the Festival of Cultures are FREE OF CHARGE and open for all.

In a nutshell…

WHAT: Festival of Cultures
WHEN: November 1-2, 10:00-14:00 (two days in a row)
WHERE: Tellus Innovation Arena (oulu.fi/tellusarena), Linnanmaa Campus, University of Oulu

Oulun yliopistolla opiskelee ja työskentelee ihmisiä jopa 87 eri kansallisuustaustasta. Marraskuun 1. ja 2. päivä Tellus Innovation Arena muuntautuu opiskelu- ja työskentelytilasta värikkääksi festivaalialueeksi, jonne jokainen on tervetullut juhlistamaan sekä omaansa, että muiden kulttuureja.

Tapahtuma järjestetään molempina päivinä klo 10:00-14:00. Ohjelmassa on muun muassa esityksiä, live musiikkia, eri maiden esittelyjä, ruuan maistelua, kuvanäyttelyitä ja paljon muuta!

Järjestämme festivaalin osana Oulun yliopiston Abipäiviä, mikä tarkoittaa sitä, että yliopisto-opiskelijoiden sekä yliopistomme oman henkilökunnan lisäksi saamme tapahtuman vieraaksi myös tuhansia lukiolaisia Oulusta ja Oulun lähialueilta.

Tervetuloa tutustumaan ihmisiin yli 30 eri maasta sekä kulttuurista yhden katon alle – Tellukseen!

Tapahtuman mahdollistavat ennen kaikkea Oulun yliopiston omat opiskelijat, jotka vapaaehtoisesti saapuvat tapahtumaan esittelemään kulttuurejaan. Kaikki tapahtuman ohjelmat sekä tarjottavat ovat ilmaisia sekä avoimia kaikille!

Pähkinänkuoressa:

MITÄ: Kulttuurien festivaali
MILLOIN: 1.-2.11., 10:00-14:00 (kahden päivän tapahtuma)
MISSÄ: Tellus Innovation Arena (oulu.fi/tellusarena), Linnanmaan kampus, Oulun yliopisto

Tarkempi ohjelma julkaistaan pian, seuraile tätä tapahtumasivua pysyäksesi kärryillä!