Uutiset Taru Torssonen

Kannanotto: Oulun yliopiston ylioppilaskunta kannattaa opiskelijoiden siirtämistä yleisen asumistuen piiriin

Oulun yliopiston ylioppilaskunta (OYY) kannattaa opiskelijoiden siirtämistä yleisen asumistuen piiriin. Siirto olisi kädenojennus kaikkein heikoimmassa asemassa oleville opiskelijoille ja tekisi sosiaaliturvajärjestelmästämme yksinkertaisemman ja oikeudenmukaisemman. OYY on tyytyväinen siihen, että Suomen hallitus haluaa tällä tavoin myös aidosti kehittää opiskelijoiden toimeentuloa eikä ainoastaan leikata sitä rajusti.

Opintotuen asumislisän kattavuus on heikentynyt viimeisten 10 vuoden aikana. Kelan mukaan nykyinen opintotuen asumislisä kattaa enää keskimäärin 57 % opiskelijoiden asumismenoista. Lähes joka kuudennella asumislisän lisäksi myös opintoraha kuluu kokonaisuudessaan asumiskustannuksiin. Yleinen asumistuki vastaisi paremmin opiskelijoiden todelliseen tuen tarpeeseen. Opiskelija tarvitsee asunnon myös kesällä, ja ympärivuotinen asumistuki olisikin helpotus monille opiskelijoille esimerkiksi Oulussa, missä kesätyöpaikat ovat kiven alla.

“Siirtämällä opiskelijat yleisen asumistuen piiriin tuetaan paremmin niitä opiskelijoita, jotka kaikkein eniten tukea tarvitsevat. Opiskelijakin tarvitsee katon päänsä päälle kaikkina vuodenaikoina, joten on itsestään selvää, että myös opiskelijoiden asumista kuuluu tukea ympärivuotisesti”, OYY:n hallituksen puheenjohtaja Kati Hannila linjaa.

Siirto yleiselle asumistuelle asettaa opiskelijat edes jossain suhteessa samalle viivalle muiden tuensaajien kanssa. Päätös on yksi askel kohti oikeudenmukaisempaa sosiaaliturvajärjestelmää ja pitkällä tähtäimellä perustuloa. OYY katsookin, että tulevaisuudessa asumisen tuen pitäisi olla yksilökohtainen. OYY toivoo, että opiskelijoiden siirto yleiselle asumistuelle valmistellaan huolellisesti ja opiskelijoita kuullen.

Oulussa 24.5.2016

Kati Hannila
Hallituksen puheenjohtaja

Aino-Kaisa Manninen