Asiakirjat, Uutiset Janne Hakkarainen

Lausunto opiskelija- ja harrastejärjestöjen tilojen ratkaisuvaihtoehdoista

27.8.2015

Lausunto opiskelija- ja harrastejärjestöjen tilojen ratkaisuvaihtoehdoista

OYY kiittää tilapalveluiden ja työvaliokunnan tuottamasta materiaalista sekä mahdollisuudesta lausua opiskelija- ja harrastejärjestöjen tilojen ratkaisuvaihtoehtoihin liittyen. OYY tahtoo kiittää myös tilapalveluita lisääntyneestä yhteistyöstä niin ylioppilaskunnan kuin kiltojen kanssa.

OYY esittää, että teknillisen, luonnontieteellisen ja tieto- ja sähkötekniikan tiedekuntien sekä kauppakorkeakoulun alueilla sijaitsevat kiltatilat remontoidaan siten, että kiltatilat säilyvät katakombeissa ja ovat mahdollisimman hyvin järjestöjen ja kiltojen hyödynnettävissä. Opiskelijoiden tekemien laskelmien mukaan remontointi on tiedekunnille kustannustehokkaampi ratkaisu kuin tilojen vuokraaminen maan päältä, mikäli kellaritilojen vuokrat pidetään yleisen käytännön mukaisesti edullisempana kuin maan päällä sijaitsevien tilojen vuokrat. Laskelmien mukaan esimerkiksi teknillisen tiedekunnan vastaavan kokoisten tilojen vuokrakustannukset maan päällä olisivat lähes 80 000 €/vuosi. Laskelmien tekeminen oli tosin haastavaa, koska ajantasaisia vuokrahintoja ei ollut avoimesti saatavilla. OYY muistuttaa, että kiltatiloina kellaritilat ovat huomattavasti paremmin hyötykäytössä kuin varastotiloina. Kiltatilojen vuokrahintojen tulee myös pysyä kohtuullisina jatkossakin. Kiltatilojen remontoinnin aikataulutus tulee toteuttaa esimerkiksi kesällä ja porrastetusti siten, että remonttien aikaisina väistötiloina toimii läheinen kiltatila. Näin minimoidaan remontoinnista aiheutuvia lisäkustannuksia eikä vaikeuteta kiltojen toimintaa.

Opiskelija- ja harrastejärjestöjen tiloilla, ns. kiltatiloilla, on valtavan suuri merkitys opiskelijoiden hyvinvoinnille ja yhteisöllisyydelle. Nykyiset kiltatilat toimivat sekä opiskelutiloina että vapaa-ajan tiloina. Kiltatiloissa opiskelijat kohtaavat yli vuosikurssirajojen, opiskelevat yhdessä ja kiltatila toimii monelle opiskelijalle yhtenä tiedotuskanavana sekä tiedekunnan että killan asioissa. Ainejärjestöt ja niiden kiltatilat ovat avainasemassa ensimmäisen vuoden opintoihin kiinnittymisessä (ns. FYE = First Year Experience). Yhteinen ammatti-identiteetti alkaa muodostua pienryhmäohjauksen ja matalan kynnyksen ryhmäytymisen myötä, joissa usein kiltatilat näyttelevät suurta roolia. OYY muistuttaa tiedekuntia myös ainejärjestöjen roolista ja työpanoksesta opiskelijarekrytoinnissa; abipäivillä ja lukiovierailuilla.

Sosiaaliset suhteet, yhteisöt ja opiskeluympäristöt ovatkin tärkeitä opiskelijoiden opiskelukykyyn eli työskentelykykyyn vaikuttavia tekijöitä. Opintoihinsa kiinnittyneet ja innostuneet opiskelijat suorittavat opintojaan huomattavasti sujuvammin ja stressittömämmin kuin opiskelijat, jotka eivät ole kiinnittyneet opiskelijayhteisöön. Yliopistolle ei myöskään tulla ainoastaan opiskelemaan. Opiskelijalle yliopisto on osa arkea, yliopisto on yhteisö. OYY haluaakin muistuttaa, että yhteisöllisyyttä tukemalla edistetään opiskelijoiden hyvinvointia ja opiskelukykyä, eikä kiltatilojen roolia tässä suhteessa kannata unohtaa.

Opiskelija- ja harrastejärjestötiloissa onkin huomioitava tilojen riittävä koko sekä niiden monikäyttöisyys. Tällä hetkellä katakombeissa sijaitsevat tilat palvelevat järjestöjä hyvin, koska niistä löytyvät keittiöt, kokoustilat sekä yleiset ajanviettotilat. Katakombeissa sijaitsevat kiltatilat luovat myös rauhaa ja omaa tilaa sekä opiskelijoille että henkilökunnalle. Kiltatilojen on siis hyvä sijaita riittävän lähellä tiedekuntaa, mutta siten ettei kiltatiloista kuuluvat normaalit elämän äänet kuitenkaan häiritse tiedekunnan henkilökunnan työskentelyä tai hiljaisissa tiloissa työskentelevien opiskelijoiden työskentelyä. Nykyiset tilat ovat palvelleet jo vuosikymmenten ajan eikä niiden merkitystä oululaiselle opiskelijakulttuurille tule myöskään väheksyä. Perinteikkäät kiltatilat on todettu alumnienkin keskuudessa tärkeäksi yhteydeksi omaan kotiyliopistoon ja sen identiteettiin.

Yhteiset kaikille avoimet tilat, kuten oranssien naulakoiden vieressä sijaitseva ‘hipsterikuutio’ ovat opiskelijoiden mielestä toivottavia yhteisöllisiä tiloja. Opiskelijapalautteiden perusteella luku- ja ryhmätyötilojen tarve on lisääntynyt todella paljon ja tällaiset ‘hipsterikuution’ kaltaiset tilat toimivat aika hyvin myös ryhmätyötiloina. Vastaavanlaisten tilojen tulee myös olla kaikille avoimia, ei lukollisia, tiloja. Hyvin toimiva ja avoin opiskelijoille suunnattu tila on avoin ja viihtyisä, eikä auki ainoastaan virka-aikaan. OYY tahtoo kuitenkin muistuttaa, ettei näitä tiloja tule sekoittaa kiltatiloihin. Yhteisiä viihtyisiä tiloja tarvitaan, mutta niin tarvitaan myös isompia omia tiloja killoille sekä pienempiä vastaavanlaisia omia tiloja aine- ja harrastejärjestöille. Monet killat sekä aine- ja harrastejärjestöt pyörittävät koko toimintaansa kiltahuoneiden avulla. Sen lisäksi, että kiltahuoneilla pidetään kokouksia ja viihdytään yhdessä, säilytetään niissä myös valtavasti järjestöjen omaisuutta.

OYY peräänkuuluttaa avoimuutta ja suoraselkäisyyttä tulevien jatkotoimenpiteiden kanssa liittyen niin kiltatiloihin kuin muihinkin kampuskehittämisen kohteisiin. Avoimessa ja yhdenvertaisessa viestinnässä tulee huomioida kansainväliset opiskelijat. OYY toivoo myös tiedekuntien ottavan vastuuta hankekohtaisessa viestinnässä. Kuten ylioppilaskunta jo 12.12.2014 lausunnossaan esitti: kampuskehittämistä tulee tehdä käyttäjät edellä. On ensiarvoisen tärkeää, että opiskelijoita kuullaan ja että opiskelijat pidetään tietoisina tapahtuvista muutoksista.

Lopuksi OYY haluaa vielä muistuttaa yliopiston johtoa, tilapalveluita sekä tiedekuntia siitä, että hyvinvoiva ja tyytyväinen opiskelija on paras käyntikortti maailmalle. Kiltojen selkeä toive on, että katakombeissa sijaitsevat tilat säilytetään ja vaadittavat muutokset tehdään tiedekuntia kuullen. Näitä toiveita kuuntelemalla pidetään kiinni yliopiston houkuttelevuudesta, opiskelijamyönteisyydestä ja viihtyisyydestä.

OULUN YLIOPISTON YLIOPPILASKUNTA

Siiri Nousiainen, hallituksen puheenjohtaja